Geleefd door rouw

Rouw bepaalt

Het klinkt misschien raar en zal zeker herkenbaar zijn, maar rouw bepaalt. Rouw bepaalt wat jij kan doen, hoe je denkt, je energie, je humeur, enfin van alles. Je wil je graag ‘anders’ voelen maar je krijgt het echt niet voor elkaar. Dat kan je verdrietig en boos maken. De rouw overheerst alles.

Geleefd worden door…

‘Vroeger’ (vroeger is vaak de tijd voordat jij werd geconfronteerd met dit grote verlies) werd je wellicht geleefd door andere dingen, zoals je werk, je kinderen, zorg voor ouders. Hoe vaak horen we mensen wel zeggen: “pfff ik word echt geleefd door de kinderen”. Of “ik word geleefd door mijn werk”. Als we dat zeggen, snappen we precies wat iemand bedoelt en hoe die persoon daarmee aangeeft geen tijd meer te vinden voor ‘zichzelf’, werk, of de kinderen, of noem maar op, bepalen alles.

Rouw neemt je over

De rouw neemt je over. Overigens, wat is rouw? Rouw is een reactie op een verlies. De verliesreactie neemt je over zou je kunnen zeggen. Daarmee bedoel ik dat de manier waarop jij reageert op jouw verlies allesoverheersend is en vaak niet te sturen.

Hoe reageer jij op verlies

Hoe iemand reageert op een verlies, is voor iedereen weer anders. Dat heeft te maken met hoe wij hebben (aan)geleerd om te gaan met moeilijke gebeurtenissen. Voor de één betekent dit dat hij/zij keihard aan de slag gaat om een oplossing te bedenken (die er in rouw in feite er niet is, maar ‘een’ oplossing zou kunnen zijn een nieuwe partner vinden (als je partner is overleden) of opnieuw een kindje willen (als je kind is overleden)). Voor een ander kan een reactie zijn in een hoekje wegkruipen en wachten tot het nare gevoel voorbij is. Zo zijn er een aantal verschillende reactiepatronen die mensen hebben, we noemen dat ook wel de copingstijlen.

Rouwreacties zijn niet te vergelijken

Zo snap je al, als je bovenstaande leest, dat het niet te doen is om jouw manier van rouwen te vergelijken met die van iemand anders. Die persoon heeft zeer waarschijnlijk een ander reactiepatroon dan jij. Dit kan zelfs al zo zijn in je eigen gezin. Als jij een kindje bent verloren, dan kan het zijn dat jouw partner anders met het verlies omgaat dan jij. Dat betekent niet dat dit goed of fout is, het is anders. Lees hier een eerder geschreven blog daarover.

In rouw verlies je zelfvertrouwen

Als je in rouw bent en geleefd wordt door jouw rouw, merk je ook dat je niet meer op jezelf kunt vertrouwen. Je hebt geen idee hoe je je morgen zult voelen. Als je je heel slecht voelt kun je jezelf daar ook niet uithalen. Je kent jezelf niet meer, anderen kennen je niet meer en je hebt jezelf vaak ook niet ‘onder controle’. Dat maakt erg onzeker. Het is bijna alsof je weer in een soort puberteit zit. (Eerder schreef ik daar al een blog over).

Dat is heel normaal en dat wordt echt, heus, beter! Geloof dat en hou vertrouwen.

Reageren op je omgeving in rouw

De woorden ‘ik word geleefd door mijn rouw’ zijn wellicht hele goede woorden om aan jouw omgeving uit te leggen waarom het zo moeilijk is een plan te maken en hoe het kan komen dat je nu een afspraak maakt voor morgen, maar je morgen zo slecht voelt dat je die afspraak afzegt. Leg dit uit aan je omgeving. Als je tegen hen zou zeggen “ik wil wel afspreken morgen, maar zoals je weet, ik word geleefd door mijn kinderen, dus als die iets anders bepalen dan zeg ik af” dan zou iemand begrijpen wat je bedoelt (of ze begrip hebben is iets anders).

Hoe word jij geleefd door rouw?

Kun je op de facebookpagina of de instagram pagina van Het Nieuwe Rouwen delen hoe jij wordt geleefd door rouw?

Volgende week een blog over het gevoel van doelloosheid in rouw.

Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl.

Geleefd door rouw