Hoe ga je om met angst na een overlijden?

Angst in je rugzak

De ervaringen die je meemaakt in je leven laten vaak hun sporen achter. Sommige sporen zijn prettig en andere zijn minder prettig. Over de prettige sporen stellen we geen vragen, het valt misschien niet eens op dat de ‘naweeën’ van een positieve gebeurtenis nog altijd hun invloed hebben.

Maar hoe zit dit bij de minder prettige gebeurtenissen?

Garanties

“Ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst”. Een zin die gebruikt wordt bij reclames voor beleggen. Ik denk dat we allemaal wel herkennen dat de meesten van ons het juist tegenovergesteld zien: in de toekomst zal het vast niet zo fijn gaan zoals het gister ging. Met andere woorden, hoe het gister ging, zo gaat het morgen zeker niet. Tenminste… als we het over fijne gebeurtenissen hebben.

Nare ervaringen

Nare ervaringen daarentegen zien we vaak wel als een ‘garantie voor de toekomst’. “Mij overkomt altijd alles”, “Waarom zit er nooit eens iets mee”, “Wanneer houdt dit eens op”, “Wat als hij ook doodgaat”. Als ik er zo over nadenk, is het best bijzonder dat we er wél vanuit gaan dat nare gebeurtenissen ons weer zullen treffen!

Ingesleten

We weten dat trauma’s een onuitwisbare herinnering in ons brein vormen. Iets wat enorm veel emotie met zich meebrengt vergeten we niet snel. Het feit dat het zich zo vastzet in ons brein, maakt ook dat het voor mensen heel moeilijk kan zijn om te geloven in dat het ook anders kan gaan. De voorbeelden herkennen we vast: een moeder die haar kind verliest bij een auto-ongeluk, schiet in de stress als ze een ambulance hoort en haar andere kinderen op dat moment niet thuis zijn. Een dochter die haar moeder verliest, schiet in de stress als ze haar vader plotseling niet kan bereiken. Een vrouw die haar man verloren is, schiet in de stress als ze haar nieuwe partner niet hoort ademhalen in de nacht…

Trauma therapie

Trauma kan over het algemeen goed behandeld worden in (psycho)therapie. Denk bij voorbeeld aan EMDR of Trauma Release Exercises (TRE). Dat zal de stressreactie zeker verminderen in de situaties zoals ik hierboven heb beschreven. Dat de angst blijft, dat is niet raar.

Functie van angst

Ook het voelen van angst heeft een ‘functie’. Het is alsof je jezelf voorbereidt op wat er gaat gebeuren, alsof je (onbewust) denkt dat het dan minder pijn zal doen als het werkelijk gebeurt. We houden niet van onverwachte (nare) dingen. Graag zijn we voorbereid. Je zou bijna kunnen denken: als we nou maar ervan uitgaan dat het ergste is gebeurd, of gebeurt, dan doet het minder pijn. Maar als ik vertrouw dat het goed gaat, dan is de klap des te harder.

De vraag is: is dat zo?

Angst als onderdeel van het leven

Hoe naar het ook klinkt, angst is onderdeel van je leven geworden. De grote angst zal slijten, je zal niet ieder moment meer in paniek raken, maar dat er heel lang en wellicht altijd, een (vage, onderhuidse) angst is als je iemand niet kunt bereiken, dat is ‘normaal’. Het nieuwe normaal, een term die natuurlijk in Corona tijd veel werd gebruikt maar al langer bestaat. Het is jouw nieuwe normaal geworden.

Wanneer is angst niet ‘normaal’

Als je er zo veel last van blijft houden dat het je leven belemmert. Als je continu je geliefden in de gaten houdt, bijvoorbeeld. Als je niet meer van huis durft te gaan uit angst dat je je dierbare niet meer terugziet. Als je niet meer slaapt van de spanning of in paniek raakt als iemand even niet opneemt. Of als je merkt dat er constant een verhoogd spanningsniveau is als je denkt aan degene(n) van wie je veel houdt. In het begin is dat normaal, maar als dit na jaren nog zo is, dan is het goed om hulp te zoeken.

Tips voor als je angst voelt

• Het is goed om de angst aan te kijken en onder ogen te zien. Als je veel weerstand ergens tegen hebt, dan kan het juist de aandacht blijven vragen.
  • Accepteer dat de angst er is.
  • Zie de angst vooral niet als een voorgevoel. Het is normaal dat je dit voelt.
  • Zorg dat je van tevoren een strategie voor jezelf ontwikkelt. Bepaal op een moment dat je nog niet in paniek bent, wat je kunt doen om jezelf te kalmeren als je wel die angst voelt. Ga wandelen, hardlopen, schoonmaken.
  • Bel iemand op om je af te leiden.
  • Schrijf je angsten op in een boek. Je zult na verloop van tijd zien dat alle eerdere keren dat je hetzelfde voelde, de angst onnodig bleek.

Men lijdt het meest…

Veel clichés blijken vaak waar, zo ook: ‘Men lijdt het meest om het lijden dat men vreest, dat echter zelden komt opdagen’. Hou vast aan alle keren dat het wél goed is gegaan en er niets aan de hand bleek! Mocht het toch anders zijn: vertrouw op jezelf: ook dat kan je aan!

Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl.

Hoe ga je om met angst na een overlijden?