Hoe om te gaan met een jaardag, alleen met eigen gezin of met dierbare familie?

Hoi Leoniek, hoe kan ik het beste omgaan met een jaardag, alleen met eigen gezin of met dierbare familie?

Het is van belang dat je de jaardag doet zoals deze voor jou goed voelt. Dat lijkt een open deur, maar te vaak hoor ik mensen zeggen dat ze ‘vinden dat ze de familie moeten uitnodigen’. Als jij alleen met je eigen gezin de jaardag wil doormaken, dan is dat wat je doet. Je hebt alle recht je eigen weg hierin te kiezen.

Het kan ook moeilijk zijn om van te voren te voelen wat voor jou en je gezin prettig is. Het ene moment denk je dat je behoefte hebt aan zo veel mogelijk mensen om je heen, het andere moment denk je: nee, laat mij maar alleen met mijn gezin zijn.

Als je een plan maakt, geef jezelf de ruimte dit plan op de dag zelf af te blazen. Zo kan het best zijn dat je eerst de familie hebt uitgenodigd, op de dag zelf opstaat en er als een berg tegenop ziet dat ze komen. Het is al een zware dag, maak het niet zwaarder. Spreek van te voren af dat dit je plan is, maar dat je op dit moment ook een mens van de dag bent en dat het zomaar kan zijn dat je ze af zult bellen. Dan zijn ze eventueel al voorbereid!

Andersom kan ook: je hebt bedacht alleen met je gezin te zijn en op de dag zelf wil je dit met zo veel mogelijk mensen doormaken. Vraag ze van te voren de dag redelijk vrij te houden als dat kan, want het kan zomaar zijn dat jij ’s ochtends om 10.00 een app stuurt: kom je koffie drinken!

Dan nog een laatste iets: vanaf nu zal veel wat je doet een ‘experiment’ zijn. Kijk hoe het voor je is om het op deze manier te doen, wellicht wil je het volgend jaar weer heel anders! Wat je dit jaar doet, betekent niet dat je het altijd moet doen!

Hoe om te gaan met een jaardag, alleen met eigen gezin of met dierbare familie?