Tips om te doen op de sterfdag

Door onze huispsycholoog Leoniek

Wat je kunt doen op de sterfdag

De lijst is niet uitputtend, als je zelf tips hebt, laat een reactie achter, zo kunnen we een mooie lijst verzamelen.

Koffie en naar het graf

Je kunt vrienden/familie uitnodigen voor koffie en daarna met z’n allen naar het graf gaan. Vraag hen iets mee te nemen wat symboliseert hoe zij denken aan de overledene, dat kun je achterlaten bij het graf. Mocht je geen graf hebben, dan heb je wellicht een speciaal plekje?
Hier zijn verschillende variaties in mogelijk, bij voorbeeld ook dat ze helemaal geen koffie komen drinken, of juist einde van de dag een borrel.

Nieuwe herinneringen maken

Je kunt vrienden en familie vragen iets op te schrijven van wat zij zich herinneren van de overledene, het liefst met een foto erbij, zodat je nieuwe herinneringen krijgt. Om het de omgeving makkelijker te maken, heb ik een paar jaar terug samen met Melanie de Moor (kunstzinnig therapeut) het boek “Blijf me bij” gemaakt. Een herinneringsboek waar voorbedrukte vragen in staan.

Wensballon

Je kunt (in de samenstelling die je wilt) een wensballon oplaten. Let hierbij wel even op de regels in jouw gemeente hiervoor. Ook hier zijn variaties mogelijk: de zee op gaan en een ‘message in a bottle’ het water ingooien, een papieren bootje met een wens in loslaten op het water.

Twee minuten vertellen over de overledene

Je kunt samenkomen (met of zonder koffie/drank/eten) en vragen of iedereen 2 minuten iets wil vertellen over de overledene (en dat filmen!).

Lievelingsfilm

Je kunt zijn/haar lievelingsfilm kijken met een groep.

Herinneringen ophalen

Je kunt iets gaan doen wat hij/zij altijd erg leuk vond en onderweg herinneringen ophalen

Herinneringspotjes

Je kunt met een groep herinneringspotjes maken: kleine flesjes (weckpotjes hele kleintjes) en dan zout kleuren met stoepkrijt door met een ecolinerasp boven het zout te hangen en dan het stoepkrijt erover heen raspen, op die manier krijgt het zout een kleur. Iedere kleur is dan een herinnering, die je op kunt schrijven. Zo krijg je veel potjes.

Kaarsenceremonie

Je kunt met elkaar een kaarsenceremonie doen, iedereen versiert een dikke kaars (met kaarsenwax, te koop in de betere hobbywinkel) en om beurten steek je die op en zeg je iets tegen de overleden

Bloemen

Je kunt mensen vragen een bloem mee te nemen met ook de reden van de keuze van die bloem (in relatie tot de overledene) en daar een wildboeket van maken, voor thuis of voor op het graf. Je kunt mensen ook vragen er een kaartje aan te hangen met een herinnering erop.

Muziek

Je kunt mensen vragen een muzieknummer uit te kiezen wat in hun ogen past bij de overledene en dat te luisteren en na te bespreken per nummer én in een playlist te zetten.

Wandeling

Je kunt kijken of je een speciale wandeling kan maken die de overledene fantastisch vond.

Foto en foto collage

Je kunt mensen vragen een foto mee te nemen waar zij met de overledene opstaan en gezamenlijk een fotocollage maken bij jullie thuis of op een plek.

Het gaat om de herinneringen

Zoals je ziet gaan de ideeën erg over herinneringen ophalen. Waar jullie als gezin ook weer van alles uithalen en mee kunnen nemen. Het gaat om verbinden met de overledene, door je in hem/haar te verplaatsen en daar ideeën of metaforen uit te halen.

Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl.

De afbeelding van dit blog komt uit de Rouwkalender. te bestellen als scheurkalender of gratis beschikbaar als app.

Tips om te doen op de sterfdag