Wat is de zin van deze dood?

De hele tijd vraag ik me af wat ik hiervan moet leren? Is het dat ik dus rustiger aan moet doen? Of dat ik meer aandacht aan mijn gezin moet besteden? Ik snap gewoon niet de zin van zijn dood.

Dit vraagt Paul mij tijdens onze sessie. Zijn zoontje van acht jaar is overleden aan kanker.

Waarom

De grootste vraag in rouw en zeker in het begin van een rouwproces. Het overlijden voelt onzinnig en men probeert te begrijpen waarom iets moest gebeuren. Telkens weer komt die vraag voorbij in mijn spreekkamer: waarom?

Hoe moeilijk is die vraag! Niemand heeft een antwoord op de grote vraag, terwijl hij o zo belangrijk is om door te kunnen.

Alles wat je begrijpt daar kun je mee verder

Het is bekend dat het van belang is om alle informatie die bekend is, boven tafel te krijgen. De nabestaanden van de MH17 zeggen nog niet te kunnen rouwen omdat ze nog niet alle informatie hebben. Een moeder van een vermoord kind kan niet rouwen omdat ze niet snapt waarom haar dochter vermoord is. We moeten een bodem van informatie leggen zodat we in ons hoofd kunnen starten met een nieuw levensverhaal.

Het nieuwe levensverhaal

In rouw heb je voorgoed een ‘voor’ en ‘na’. Het is alsof er twee aardplaten zijn ontstaan. De plaat waar degene die is doodgegaan nog was en de plaat waar je de rest van je leven op gaat bouwen. Er is een enorme breuk tussen die twee platen en we weten dat die twee platen aan elkaar kunnen komen door je levensverhaal te herschrijven.

Van vroeger naar nu

Hoe doe je dat? Van vroeger naar nu gaan? Die twee platen weer aan elkaar ‘lijmen’? Dat doen we door betekenis te geven aan wat op de ene aardplaat is gebeurd. Die betekenisgeving wordt de loopbrug naar de nieuwe aardplaat. Betekenisgeven mag alleen de persoon in rouw zelf doen.

De omgeving kan nog wel eens de betekenis in willen vullen “Als hij niet was overleden, had je nu niet zo vrij als een vogel plezier kunnen hebben op vakantie” (om maar even iets oppervlakkigs te noemen).

Hoe geef je betekenis

Het betekenis geven is vaak niet een bewust proces, het is iets wat ontstaat, iets wat we ‘als vanzelf’ doen. Het is vaak de enige manier om iets wat zo verschrikkelijk ontwrichtend is, te dragen. We zien vaak bijzondere dingen gebeuren bij mensen na een overlijden. Men wil anderen helpen die hetzelfde hebben meegemaakt (Tony Robbins noemt het ook wel “Make your mess your message”), men besluit nu toch echt te gaan leven hoe men dat zelf wil, enfin een soort ‘het roer om’. Het is niet dat iemand denkt “zo, nu is dit gebeurd, daar geef ik betekenis aan, ik ga nu…”. Nee het is meer iets wat men terugkijkend ziet “als dat niet was gebeurd, dan had ik nu niet…”.

Betekenis geven betekent niet dat het goed is

Als je dan kan terugkijken en op een of andere manier ‘zin’ geeft aan het onzinnige, dan betekent dat niet dat het maar goed is dat het overlijden heeft plaatsgevonden.

Nee, absoluut niet. Het is een manier om het onzinnige te (ver)dragen.

Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl.

De afbeelding van dit blog komt uit de Rouwkalender. te bestellen als scheurkalender of gratis beschikbaar als app.

Wat is de zin van deze dood?