Tjitske Wiersma

Mijn naam is Tjitske Hylkema-Wiersma. Getrouwd met Peter en we zijn de trotse ouders van 4 kinderen: Doutzen, Jitze*, Jente* en Yeldau. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als leerkracht op een basisschool.
In 2011 kwam Jente ter wereld, na een zwangerschap van 20 weken is hij in mijn buik overleden.
Onze zoon Jitze is op 27 januari 2020 overleden op 10-jarige leeftijd. Hij had een zeer zeldzame stofwisselingsziekte (7 patiënten wereldwijd) en leverde gedurende zijn leven steeds meer in op motorisch gebied. Zijn overlijden was plotseling en zette onze wereld op zijn kop. Ons gezin moest zich weer opnieuw vormen en ons leven was compleet anders geworden. Van een leven met 24-uurszorg naar een leven met 2 gezonde meiden…
Schrijven was altijd al een uitlaatklep voor mij, maar na het overlijden van Jitze ben ik dit ook in het openbaar gaan doen. Via social media, maar sinds kort ook voor Stichting Nooit Voorbij. De levenslessen en zijn intense leven zijn het waard om te delen, ook wilde ik de rouw in een (ons) gezin zichtbaar maken. Rouw is namelijk vaak onzichtbaar aanwezig.
Het is fijn om te merken dat anderen steun of herkenning uit mijn verhalen en gedichten halen, maar het maakt het voor bekenden ook makkelijker om een gesprek aan te knopen.
Het mee mogen schrijven aan het tweede boek is een enorme eer en een prachtige kans om de herinnering levend te houden en de lessen door te geven.