Gaat het ooit over?

Dit gevoel, ik kan het niet lang volhouden. Als dit de rest van mijn leven is, dan hoeft het voor mij niet meer.

Nu zou je kunnen denken dat Jacqueline hierna de vraag zo stellen “gaat dit ooit over”. Dat gebeurde niet.

Zij is daar niet alleen in.

Jacqueline verloor haar dochter bij een auto-ongeluk.

Mijn leven is voorbij

In mijn praktijk hoor ik telkens weer van vrouwen dat zij het gevoel hebben dat hun leven voorbij is. Interessant genoeg hoor ik dit van mannen vaak niet. Zou daar het man-vrouw verschil in naar buiten komen? Mannen zoeken een oplossing en vrouwen gaan meer naar de emotie? Overigens, dit heeft niet met je gender te maken maar meer met het testosteron gehalte.

Ondraaglijke pijn

De pijn van rouwenden voelt vaak als ondraaglijk. Iedereen die ooit heeft gerouwd, herkent dit. Je gaat figuurlijk kapot van binnen. Soms ook letterlijk. Ik weet nog dat ik in rouw voor het eerst heb gevoeld dat de spreuk “mijn hart is gebroken” niet voor niets bestaat. Het deed echt heel erg pijn in mijn hart.

Als we kijken naar draaglast vs draagkracht én naar veerkracht, dan zien we dat die pijn uitholt. Naarmate het langer duurt wordt het zwaarder om met de pijn te functioneren.

Paniek in rouw

Dan merk ik ook dat mensen in paniek kunnen raken. Hoe lang gaat dit nog door? Hoe lang hou ik het vol? Gaat het ooit over? Die laatste vraag komt vaak pas later in het rouwproces, als mensen de bodem beginnen te raken van wat ze aankunnen. In het begin functioneer je op adrenaline, dit is een gevolg van stress. Naarmate die adrenaline zakt wordt het zwaarder om overeind te blijven.

Gaat het ooit over

Dan krijg ik de vraag in mijn praktijk “gaat het ooit over”. Als we heel letterlijk naar deze vraag kijken, dan zouden we kunnen zeggen “wat”? Wat moet er over gaan? Waar gaat deze vraag over? Ik diep die vraag wel uit. Uiteindelijk komen we dan vaak uit bij het ontzettend nare en zware gevoel. Zal dat ooit weggaan.

De pijn wordt minder, het verdriet went en slijt

Dat is het antwoord op de grote vraag die wordt gesteld “gaat het ooit over”. Nu is het lastige dat als je in rouw bent, je het antwoord aan kunt horen maar je kunt hem niet voelen. Natuurlijk niet. Want voor de rouwende voelt het alsof het nooit over zal gaan. Mijn antwoord is dus feitelijk nutteloos, zal wel ergens resoneren, maar ja, of dat helpt als je weer zo veel pijn voelt en het leven zo zwaar is, is maar de vraag.

Je kunt wennen aan verdriet. Ik zeg altijd “je leeft met een rouwrand om je heen. Je kunt plezier (en zelfs geluk) ervaren, maar er zit altijd een randje omheen”.

Voorbeeldgedrag

Wat ik merk dat vaak wel helpt, is als rouwenden andere mensen zien in rouw die hun leven weer vorm hebben weten te geven, die zelfs weer plezier kunnen hebben. Wel gebouwd op die hele grote en zware gebeurtenis. Dat is een baken van hoop. Zoals ik vaak een baken van hoop ben voor weduwen met kinderen. “Jij bent toch ook weer gelukkig” zeggen ze dan.

Zo vroeg Jacqueline of ik ook andere mensen sprak van wie een kind verloren was. Jazeker. Ik heb zelfs een gezin in therapie gehad met een beetje identieke situatie, waar het meisje ook door een ongeluk was overleden. Jacqueline vroeg of ze die moeder zou kunnen spreken. Ik wist dat deze dame zelf bezig was om zich te professionaliseren om andere mensen in rouw te helpen, dus ik heb haar uitgenodigd.

Zij kon vertellen aan Jacqueline hoe het nu met haar ging (twaalf jaar later) en door welke diepe dalen zij is gegaan.

In de sessies daarna hoorde ik Jacqueline hier vaak op terugkomen.

Telkens als ik denk dat ik het niet meer red, denk ik aan Paula. Aan wat ze vertelde, hoe ze overeind bleef voor haar zoon, net zoals ik voor mijn andere dochter overeind moet blijven. Hoe ze ook worstelde met de wens om zelf dood te gaan. Vooral hou ik me vast aan de blije uitstraling die ze had toen ze bij ons in de praktijk zat. Het heeft me echt heel erg geholpen.

Toen ik dit aan Paula vertelde, wat haar bezoek had gedaan, straalde Paula. Dat ze met haar verschrikkelijke ervaring dit voor een ander kon betekenen, was precies waarom ze nu de opleiding tot coach aan het doen was.

Een win-win dus.

Misschien wil je hier iets over kwijt of kan ik op dit moment iets anders voor je doen. Weet me dan te vinden via www.hetnieuwerouwen.nl (met chatfunctie).

Gaat het ooit over?